rockisnotdead
rockisnotdead
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Bandák tagjai
 
Bandatörténelmek
 
idő-zsé
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Eddig ennyien voltatok nálam:
Indulás: 2004-07-04
 
Dalszövegek
 
Cikkek
Cikkek : Chuck Schuldiner

Chuck Schuldiner

  2004.08.10. 16:29

Biográfia Forrás: www.metalnews.hu

Forrás:www.metalnews.hu

CHUCK SCHULDINER (Death/Control Denied) biográfia (2003-11-18)

Szerző: Ary




A HALÁL HALÁLA
by Anton de Wit @ EmptyWords.org


"Death metal legenda akarata ellenére is" - ez Chuck Schuldiner, aki a híres Death frontembere és a Control Denied életrehívója volt. 2001. december 13.-án az agytörzsben lévő tumor végleg legyőzte és Chuck meghalt.

Sok rajongó inkább beszél "Schuldiner Metal"-ról, mint death metalról, mivel utóbbi túlságosan korlátolt fogalom a Death és a Control Denied muzsikájának leírására. A műfaj névadója azonban mindkét esetben a nemrég elhunyt énekes/gitáros, habár a death metal fogalom meghatározása nem utal félreérthetetlenül Chuck zenei agyszüleményére. Az mindenesetre szinte elképzelhetetlen, hogy a kifejezés létrejöttét nem a Death zenekarnév vagy első demójuk, a ’Death By Metal’ 1984-ből, inspirálta.

Mindamellett Chuck - ugyanazon okokból, mint a rajongók - nem lelkesedett túlságosan a death metal címkéért. Másrészről a műfaj egyik kulcsfigurájának mutatta magát mindig. Amikor a kora kilencvenes években vita alakult ki a Death és a Morbid Angel között, hogy néhány európai fesztiválon melyikük legyen a főbanda, Chuck a következőt nyilatkozta a német Rock Hard magazinnak: "Talán kicsit nagyképűségnek hangzik, de a a Death egyike volt a death metal megalapítóinak, és mi már a negyedik albumnál tartunk, míg a Morbid Angel csak a másodiknál. Ráadásul mi több lemezt adunk el." Időközben megváltoztak a dolgok, de erről majd később.

A Death megalakítása 1983-ra tehető, amikor a 16 éves gitáros néhány barátjával összehozta a Mantas zenekart, aminek nevét egy Venom dalszövegből választották. Nem meglepő, hogy Chuck és társai zenéjére erős hatással voltak a brit zajcsinálók, hiszen ők mutattak fényt a korai nyolcvanas évek bandái számára, akik aztán drasztikusan megváltoztatták a metal arculatát. A Venom követők iskolája ’thrash metal’ néven olyan legendákat szült, mint a Slayer, a Metallica, a Celtic Frost, a Kreator és a Sepultura.

Habár az utóbbi zenekarok napjainkban csak árnyékai egykori önmaguknak, amikor kevesebb bátorsággal művelték a metalt, még ha szélsőségesebben is. Csak a korai ’80-as évek thrash bandáinak nyers, atonális agressziójával vált teljessé a metal és a sötétség közötti kapcsolat, mely az ős Black Sabbath első két albuma után veszett el. A vad thrash hangzás választotta le a rock-orientált, kereskedelmileg életképes csapatokat, mint például a Def Leppard és az AC/DC, és nyitott utat a death és később a black metal számára. Ebből a nézőpontból a Death előfutára volt a death metalnak és nem pedig egy death metal banda.

Chuck zenekara soha nem lett olyan sikeres, mint a Metallica, a Slayer vagy a Sepultura. Ez leginkább talán a helyi kultúra miatt történt és nem a zenészi kvalitások miatt. Visszatekintve, a napfényes, floridai Tampát szokták a death metal bölcsőjének nevezni, de a ’80-as évek közepén ez még egy felfedezetlen terület volt néhány sötét thrash bandával, akik megpróbáltak annyira okkult hangzást kialakítani, amennyire csak lehetett olcsó erősítőkön, kopott próbatermekben. Ezek a zenekarok a Death, a Morbid Angel és az Obituary voltak, összebarkácsolt, olvashatatlan logókkal, de a zenéjük kétségtelenül sokkal nyersebb volt, mint a kortársaiké. Az első Death lemezek, habár a rajongók manapság mérföldkőnek tartják őket, teljesen igénytelennek számítottak. A szövegek tele horror klisékkel, ami akkoriban nagy divat volt az undergroundban, és a zenét sem lehetett előremutatónak nevezni.

A ’90-es évek elején aztán a floridai thrash csapatok tettek néhány alapvető felismerést a death metal zászlaja alatt. Tampa a death metal epicentruma lett, bandákkal, stúdiókkal és producerekkel, akik meghatározták a stílus nemzetközi szabványait. A death metal a ’80-as évek teátrális és fellengzős előadásmódjára adott válasznak látszott, ahogyan a thrash mozgalom is. Amíg a Cannibal Corpse meg nem jelent a színen, addig a Death és a Morbid Angel a thrash napbarnított változatát művelte. Aki látott Death koncertet 1997 végén, bizonyára emlékszik a szélgépekre, melyek büszkén lobogtatták Chuck hosszú haját. De hiúságuk ellenére, az Államok dél-keleti részéről származó bandák erős pozíciót vívtak ki a kevésbé hiú rajongók szívében és lemezgyűjteményeiben.

A híres mondással ellentétben (amit a frontember a Rock Hardnak nyilatkozott), a Death mégsem volt méltó vetélytársa a Morbid Angelnek. Ennek oka talán az volt, hogy Chuck nem elégedett meg a szövegi és zenei klisékkel. Mára vitathatatlanul a Morbid Angel a death metal császára, mert az ő zenéjük a komplexitás ellenére sokkal befogadhatóbb maradt az egyszerű rajongóknak, és mert a szövegek H.P. Lovecraft és Aleister Crowley könyvekből vett hókuszpókuszokkal vannak tele. Az 1991-ben megjelent negyedik korong, a Human-től kezdve a Death alapvetően másnak mutatta magát, a zene sokkal technikásabb lett megtartva az agressziót is, a szövegek pedig sokkal intelligensebbek lettek, semmi röpködő végtag vagy ördögi egyének, akik gyakran előfordulnak a death metal szövegekben. Chuck a szövegeiben társadalmi problémákkal foglalkozott - anélkül, hogy megpróbált volna a világ megváltója lenni - filozófiai elméletekkel és emberi érzésekkel.

A másik hátramozdító tényező a bandán belüli kapcsolatok voltak. A legvadabb pletykák keringtek Chuck zsarnoki uralmáról a Death soraiban, kiszámíthatatlanságáról és makacsságáról. A dráma egy zendülés után hágott a tetőfokára közvetlenül a Spiritual Healing megjelenés után 1990-ben. Amíg Chuck otthon csücsült a többiek egy másik énekessel turnéra indultak. Az alapító/zenekarvezető ezt nem tűrte és mindenkit kirúgott a csapatból. Chuck győzött a hatalmi harcokban és Death egy jóval stabilabb fázisba lépett. A zenészek jöttek és mentek, de kevesebb csinnadrattával, mint korábban. Tiszta volt a helyzet, Chuck felelt mindenért és semmi nem állt a zenei fejlődés útjában. Ez nagyon erős, progresszív albumok sorozatát eredményezte (Individual Thought Patterns, Symbolic és a hattyúdal The Sound Of Perseverance), melyek meghatározták a Death arculatát a ’90-es évekre. A zenei tökéletesség védelmében Chuck kiváló zenészekkel vette körül magát, mint például a dobos isten Gene Hoglan, King Diamond szólógitárosa Andy LaRocque és a Sadus basszus-virtuóza Steve DiGiorgo.

Mégis, valami tovább gyötörte. Habár a Death-ben szabadon dönthetett, Chuck többet akart. Örökké visszatérő probléma volt számára "szeretem-gyűlölöm" kapcsolata a mikrofonnal. "Mindig is gitárosnak tekintettem magamat elsősorban." - mondta egyszer egy interjúban. "Inkább kényszerűségből vállaltam magamra az éneklést, mint meggyőződésből." Zeneileg is többre vágyott, de tudatában volt annak, hogy minden ötletét nem tudja megvalósítani a Death keretein belül. A rajongókat ez nem érdekelte, ők az ismerős hangzást akarták Chuck éles halálhörgésével. A ’90-es évek közepén készült interjúkban már utalt új projektjére, egy sokkal tradicionálisabb heavy metal hangzású bandára, lehetőleg a korábbi Black Sabbath frontember Ronnie James Dio énekével.

Az ötlet 1996-ban öltött határozottabb alakot a Control Denied megalakulásával, bár Chuck-nak nem sikerült megszerezni sem Ronnie James Dio-t, sem a Nevermore énekes Warrel Dane-t. Gyakorlatilag a Control Denied - Chuck kivételével - viszonylag ismeretlen nevekből állt (kezdetben legalábbis). A felvett demók kiszivárogtak a rajongók felé, de a fontos kiadói támogatás nem érkezett meg. A rajongók és a zenekari tagok várakozásával ellentétben mégsem a Death, hanem a Control Denied került parkolópályára bizonytalan időre. Csak az újabb Death korong megjelenése után kezdtek neki a debütáló Control Denied lemez munkálatainak. Végül 1999-ben megjelent a The Fragile Art Of Existence, és többnyire lelkes kritikák és rajongók fogadták.

"A Death egyenes folytatása" - mondja a Control Denied hivatalos biográfiája az első CD-ről. Valahogy azt érezhette Chuck a The Fragile Art Of Existence-szel kapcsolatban, hogy ez a betetőzése mindannak, amit valaha is a Death-tel létrehozott. Végül csak a gitárjátékra összpontosíthatott. Végül kicsivel több hagyományos és modern metalt adhatott hozzá zenei egyenletéhez, amit a Death-ben nem tudott, vagy nem akart megtenni. Akármennyire is kellemetlenül hangzik a kitartó Death fanatikusoknak, mégis 15 év és hét album után a Death egy kényszerzubbony lett, amiben nem érezte jól magát többé az énekes/gitáros. Ugyanakkor a Control Denied mű vigaszt is nyújtott, mert nem különbözött drasztikusan a Death-től. A cipő most már csak kevés helyen szorított. A Control Denied nagyobb volt egy számmal, de nem egy új modell.

Ugyanakkor minden megváltozott. ’A létezés törékeny művészete’ cím új értelmet kapott, amikor 1999-ben Chuck-nál rosszindulatú rákos daganatot diagnosztizáltak. Az interneten keresztül érkezett a riasztás, amikor kiderült, hogy a Schuldiner család nem rendelkezik a megfelelő kezeléshez szükséges pénzzel. A korábbi zenésztársak, akik a múltban mérhetetlen gazdagsággal vádolták Chuckot, most fájdalmasan vették tudomásul tévedésüket. Betegsége rengeteg történést váltott ki a metal világában. Létrejött egy Chuck Schuldiner alap, internetes árveréseket tartottak felépülésének támogatására és végül segélykoncertek sorozata zajlott. A metal rajongók széleskörű támogatása - enyhén szólva - hihetetlen volt. Soha máskor nem mutatkozott akkora részvét egy zenész betegsége iránt ebben a műfajban. Túl egyszerű lenne a választ a közösség érzékenységében keresni, a szintér összetartásában és testvéries természetében, mert negatív reakciók is voltak, ahogy Steve DiGiorgo nyilatkozta a Chuck betegségével kapcsolatos rossz hírek megérkezése után az Aardschok (holland rockújság) hasábjain. "Az emberek olyan kijelentéseket tettek, hogy ’Chuck hazudik’ vagy olyan humoros megjegyzéseket, hogy ’hahaha, milyen vicces, ha valaki a Halál nevű zenekarban ír dalokat és maga is meg fog halni.’ Az ilyen levelek jobban kiborítottak, mint amikor Chuck felhívott, hogy tumor van a fejében."

A tekintély, amit Chuck az évek során megszerzett nem vált vitathatatlanná. Mégis elegen szerették, hogy széleskörű támogatásra számíthasson. Az utolsó segélykoncertet mindössze pár héttel a halála előtt tartották meg. Furcsamódon életének azokban az utolsó heteiben óvatos optimizmus volt jellemző rajongói között Chuck felépülésével kapcsolatban. Akkor már képtelen volt válaszolni az emailekre, és az édesanyja tartotta a kapcsolatot a külvilággal.

Chuck távozásával véget ért a Control Denied és a Death története is. Steve DiGiorgo azt nyilatkozta, hogy a Control Denied megpróbálja még befejezni az akkor éppen készülgető második albumot, Chuck emlékére. De azután a függöny végleg lehull majd, mert mindkét banda egyszerűen elképzelhetetlen Chuck Schuldiner zsenije nélkül.


Chuck Schuldiner diszkográfia

DEATH:
1987 - Scream Bloody Gore
1988 - Leprosy
1990 - Spiritual Healing
1991 - Human
1992 - Fate (válogatás)
1993 - Individual Thought Patterns
1995 - Symbolic
1998 - T Sound Of Perseverance
2001 - Live In L.A.: Death & Raw (koncert)
2001 - Live In Eindhoven (koncert)

CONTROL DENIED:
1999 - The Fragile Art Of Existence

 
Chat, szóval katt ide!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Linkcsere
 
Linkek
 
Belépő: 2 liter vér ( lehet fagyasztva vagy legalább hűtve)
 
Tabok
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!